“En ny digital lösning utlovar snabbare digital kontakt mellan felanmälare och avhjälpare”
Ida Reinvalds såg hur ärendena hopade sig. Under fem år på Huge Bostäder och studier i fastighetsutveckling på KTH var den stående frågan varför det inte fanns bättre system för ärendehantering.
– Tittar man på fastighetsbolagens NKI-undersökningar är det alltid en del som sticker ut och som har riktigt dåliga siffror: ärendehanteringen och återkopplingen till hyresgästerna.
Tusentals samtal görs till olika fastighetsbolag med frågan ”Hur går det med min felanmälan?”.
– När jag pratade med kollegor och andra fastighetsbolag om det här, så sa dom oftast ”det är så här det funkar” och jag kände ”nej, så ska det inte vara. Det här måste vi utveckla!”, säger Ida Reinvalds.
Därför startade hon utvecklingsbolaget Propida 2019. På Vinnova såg man potential i start up-bolaget och beviljade 900 000 kronor i projektmedel.
Till dags dato har bolaget fyra större kunder, som tillsammans har drygt 2 000 lägenheter, och flera nya kunder är på gång, säger Ida Reinvalds.
Systemet är enligt henne användarvänligt, med tydliga illustrationer på de platser i lägenheten där fel kan uppstå. Hyresgästen bockar i lämplig figur och beskriver problemet. Då kan hyresvärden eller fastighetsskötaren enkelt se om det är något som man kan lösa själv eller om det behövs folk utifrån, till exempel rörmokare eller elektriker. Samtidigt görs en notering så att både kan se att anmälan är uppmärksammad och tidsplanen för åtgärd.
– Då slipper man problem som kan uppstå om externa entreprenörer inte fått rätt information innan de åker ut, eller om hyresgästen inte blivit meddelad om att de ska komma. Det är mycket missnöjdhet och kostnader som undviks.”
-Jan Hallman, fastighetstidningen